ویتامین B در چه غذاهایی است

ویتامین b در چه غذاهایی است

ویتامین B در چه غذاهایی است، ویتامین ها مهم ترین نیازهای بدن انسان و دیگر موجودات زنده هستند که از مهم ترین ویتامین ها میتوان به ویتامین گروه B اشاره کرد، ویتامین B در بیشتر غذاها و میوه ها وجود دارد که شما میتوانید برای سالمندان یا کودکان خود یک لیست غذایی تهیه کنید ( لیست غذا برای سالمنداندر ادامه این مقاله به انواع ویتامین گروه B اشاره خواهیم نمود. تیم شرکت پرستاری در کرج تندرست در این مقاله به ویتامین B در چه غذاهایی است اشاره کردیم، این مقاله توسط شرکت تندرست آماده شده خدمات پرستاری در کرج با تخصص پرستار سالمند تهیه شده است، در این مقاله به پیدا کردن و استخدام یک پرستار کودک در کرج مورد اعتماد و با امنیت بالا میپردازیم.

ویتامین B چه می کند؟ غذاهای حاوی ویتامین B کدامند؟

ویتامین B گروهی از ویتامین ها است که به دلیل محلول بودن در آب شناخته می شوند. ویتامین B نیز در درون خود جدا می شود. کمبود آن می تواند باعث بسیاری از بیماری ها شود. بنابراین، ویتامین B در چه غذاهایی است و انواع آن کدام است؟ در کمبود ویتامین B چه بیماری هایی رخ می دهد؟

 

ویتامین B در چه غذاهایی است

ویتامین B در چه غذاهایی است

غذاهای دارای ویتامین B هستند؟

  • گوشت قرمز، ماهی و مرغ
  • غذاهای غلات کامل (جو، ارزن، برنج قهوه ای)
  • حبوبات (عدس، نخود، لوبیا)
  • شیر، لبنیات و تخم مرغ
  • سبزیجات دارای برگ سبز تیره (کلم بروکلی، اسفناج، شاخ و برگ)
  • آجیل و دانه ها (بادام، تخمه آفتابگردان)
  • میوه ها (موز، مرکبات، آووکادو)

علائم کمبود ویتامین B چیست؟

  • خستگی/ضعف
  • ریزش مو
  • فراموشی
  • مشکلات تمرکز
  • افسردگی
  • تحریک پذیری شدید / تغییرات خلقی
  • عدم توجه
  • حالت ضعف
ویتامین B در چه غذاهایی است

ویتامین B در چه غذاهایی است

انواع ویتامین B چیست؟

ویتامین B1 (تیامین): به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. برای سلامت پوست، مو، عضلات و عملکرد مغز ضروری است. برای عملکرد اعصاب حیاتی است.

  1. منابع: نخود، حبوبات (عدس، لوبیا و غیره)، میوه های تازه و خشک، تخم مرغ، غلات کامل (نان، برنج و غیره)، جگر، مقداری غلات صبحانه غنی شده، تخمه آفتابگردان، کنجد.
  2. کمبود: کاهش وزن، گیجی، کاهش حافظه، ضعف عضلانی، کاهش ایمنی، نوروپاتی محیطی

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. برای سلامت پوست، مو، خون و عملکرد مغز ضروری است.

  1. منابع: شیر، تخم مرغ، ماست، گوشت، قارچ، برنج، جو دوسر، مخمر، غلات صبحانه غنی شده نیز موجود است. اشعه ماوراء بنفش می تواند ریبوفلاوین را از بین ببرد، بنابراین این غذاها نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

ویتامین B3 (نیاسین/نیکوتینیک اسید): به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. سلول های خونی برای سلامت پوست، سیستم عصبی و مغز ضروری هستند.

  1. منابع: گوشت، مرغ، ماهی، غلات غنی شده، غلات کامل (برنج قهوه ای، نان و غیره)، قارچ، موز، سیب زمینی، کره بادام زمینی، حبوبات.
  2. کمبود: افسردگی، سردرد، خستگی، از دست دادن حافظه، توهم ممکن است رخ دهد.

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. در تولید چربی ها، انتقال دهنده های عصبی، هورمون های استروئیدی و هموگلوبین شرکت می کند.

  1. منابع: طیف گسترده ای از غذاهای مغذی، از جمله مرغ، زرده تخم مرغ، غلات کامل، قارچ، بروکلی، آووکادو و محصولات گوجه فرنگی.
ویتامین B در چه غذاهایی است

ویتامین B در چه غذاهایی است

ویتامین B6 (پیریدوکسین): به کاهش سطح هموسیستئین و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند. به تبدیل تریپتوفان به سروتونین و نیاسین کمک می کند که نقش مهمی در خواب و خلق و خو دارند. علاوه بر این، نقش موثری در تشکیل گلبول های قرمز خون نیز دارد. همچنین باعث افزایش ایمنی و توانایی های شناختی می شود.

  1. منابع: گوشت، ماهی (تن، ماهی قزل آلا)، مرغ، حبوبات (نخود)، توفو و سایر محصولات سویا، سیب زمینی، موز، هندوانه، خربزه، پرتقال.
  2. کمبود: کم خونی میکروسیتیک، مشکلات پوستی، افسردگی، گیجی، ایمنی پایین ممکن است رخ دهد. مشکلاتی مانند بیماری کلیوی، بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و اعتیاد به الکل می توانند جذب ویتامین B6 را کاهش دهند.

ویتامین B7 (بیوتین): نقش حیاتی در کمک به آنزیم‌ها در تجزیه چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها در غذاها دارد. به تنظیم سیگنال های ارسال شده توسط سلول ها و فعالیت های ژنی کمک می کند.

  1. منابع: جگر، تخم مرغ، ماهی قزل آلا، آووکادو، سیب زمینی شیرین، گل کلم، آجیل نیز فراوان است.
  2. در صورت کمبود: نازک شدن مو، بثورات پوستی در اطراف چشم، بینی و دهان و شکستگی ناخن مشاهده می شود.

ویتامین B9 (اسید فولیک): نقش مهمی در تجزیه هموسیستئین دارد، آمینو اسیدی که می تواند اثرات مضری در بدن داشته باشد زیرا در مقادیر زیاد وجود دارد. تولید گلبول های قرمز سالم ضروری است. در دوره های رشد سریع مانند بارداری و رشد جنین بسیار مهم است.

  1. منابع: سبزیجات با برگ تیره (سبزی شلغم، اسفناج، کاهو، مارچوبه، کلم بروکسل، کلم بروکلی، و غیره)، حبوبات، بادام زمینی، دانه های آفتابگردان، میوه ها/آبمیوه های تازه، غلات کامل، جگر، غذاهای دریایی، تخم مرغ، غلات غنی شده نیز موجود است.
  2. کمبود: کم خونی مگالوبلاستیک که با ضعف، خستگی، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، مشکل در تمرکز، ریزش مو، پوست رنگ پریده و زخم های دهان ظاهر می شود، مشاهده می شود. مصرف الکل، بارداری، جراحی های روده یا اختلالات گوارشی که باعث سوء جذب و ساختار ژنتیکی می شوند می توانند باعث کمبود اسید فولیک شوند.
ویتامین B در چه غذاهایی است

ویتامین B در چه غذاهایی است

ویتامین B12 (کوبالامین): به کاهش سطح هموسیستئین کمک می کند و به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند. به تولید سلول های جدید و تجزیه برخی اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه کمک می کند. از سلول های عصبی محافظت می کند و به رشد طبیعی آنها کمک می کند. به ایجاد گلبول های قرمز و DNA کمک می کند.

  1. منابع: در گوشت، مرغ، ماهی، شیر، پنیر، تخم مرغ، غلات غنی شده، شیر سویا غنی شده یافت می شود.
  2. در صورت کمبود: کم خونی پرنیشیوز (کمبود فاکتور درونی)، کم خونی مگالوبلاستیک، خستگی، ضعف، گزگز و بی حسی در دست ها و پاها، آسیب عصبی، از دست دادن حافظه، زوال عقل، افسردگی و تشنج ممکن است رخ دهد.

شرکت پرستاری در کرج

شرکت تندرست با بیش از ۱۲ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار کودک در کرج، پرستار در کرج و در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت تندرست درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم تندرست جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی تندرست توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت تندرست توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه تندرست انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

 

پست قبلی

پوکی استخوان لگن

پست بعدی

پرستار سالمند در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس