پوکی استخوان لگن

پوکی استخوان لگن

پوکی استخوان لگن – عواملی که میتوانند به پوکی استخوان منجر شوند ورزش نکردن، مصرف دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، کمبود ویتامین D، کمبود کلسیم و ژنتیک، پوکی استخوان اغلب در سالمندان دیده میشود اما از دهه ۲۰ زندگی میتواند پایه های پوکی استخوان مستحکم شود، تیم شرکت پرستاری در کرج تندرست در این مقاله به پوکی استخوان لگن اشاره کردیم، این مقاله توسط شرکت تندرست آماده شده خدمات پرستاری در کرج با تخصص پرستار سالمند تهیه شده است، در این مقاله به پیدا کردن و استخدام یک پرستار کودک در کرج مورد اعتماد و با امنیت بالا میپردازیم.

جستجو برای عوامل خطر پوکی استخوان لگن

عوامل خطر پوکی استخوان

  • سابقه خانوادگی یا شخصی شکستگی
  • یائسگی زودرس قبل از ۴۵ سالگی
  • سیگار کشیدن شدید
  • شاخص توده بدنی پایین
  • سوء مصرف الکل
  • سابقه درمان طولانی مدت کورتیکواستروئید
  • بی حرکتی طولانی مدت

عوامل خطر سقوط که باعث بروز شکستگی می شود:

  • مشکلات بینایی
  • اختلالات روانی حرکتی
  • مشکل بلند شدن از روی صندلی
  • مصرف داروهای روانگردان

درد

پوکی استخوان که با شکستگی عارضه نشده باشد علائمی ایجاد نمی کند: به آن بدون علامت می گویند.

شکستگی مهره
این شکستگی ها در هنگام ضربه های جزئی (سقوط از ارتفاع) یا تلاش های متوسط ​​و یا حتی خود به خود اتفاق می افتد. در طی یک قسمت شکستگی مهره که پوکی استخوان پس از یائسگی را پیچیده می کند، درد در ستون فقرات بدون تابش نورولوژیک رخ می دهد. این درد اغلب بسیار شدید است و بیمار را مجبور می کند برای چند روز تا چند هفته دراز بکشد. این اپیزودهای شکستگی گاهی اوقات می تواند با اختلالات عبور روده همراه باشد. با این حال، تخمین زده می شود که ۶۰٪ از شکستگی های مهره ناشی از پوکی استخوان لگن بدون علامت هستند (یعنی بدون علائم بالینی). کاهش اندازه بیماران یک علامت هشدار دهنده خوب است.
پس از شکستگی مهره، درد جنبه مکانیکی، پشتی یا کمری بیشتری به خود می گیرد و در حین تحمل وزن، راه رفتن، ایستادن، نشستن یا حرکات ورزشی ایجاد می شود. آنها معمولا با استراحت آرام می شوند. آنها باعث اختلالات استاتیک ثانویه به ناهنجاری های ستون فقرات می شوند.

پوکی استخوان لگن

پوکی استخوان لگن

شکستگی های دیگر

در موارد پوکی استخوان لگن نیز شکستگی هایی که استخوان های دیگری به جز مهره ها را تحت تاثیر قرار می دهند، رخ می دهد. به طور معمول، پس از حداقل ضربه یا خود به خود، بیمار از درد حاد واقع در یک بخش استخوانی شکایت می کند. اگر قسمت استخوانی اندام تحتانی یا لگن تحت تأثیر قرار گیرد، درد هنگام تحمل وزن افزایش می‌یابد که منجر به ناتوانی عملکردی در راه رفتن می‌شود. در شرایط دیگر، درد ناشی از لمس یک بخش استخوانی (ساکروم، جناغ سینه، دنده ها) می تواند به این تشخیص اشاره کند.

علائم بیولوژیکی

مشخصات بیولوژیکی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان طبیعی است. ما گاهی اوقات افزایش کلسیوری (کلسیم در ادرار) را در صبح مشاهده می کنیم. سرعت رسوب، که نشانگر التهاب است، می تواند به طور محتاطانه ای مانند بلافاصله پس از هر شکستگی افزایش یابد.

یک ارزیابی بیولوژیکی ساده، از بین بردن شکستگی مرتبط با یکی دیگر از علل دمینرالیزاسیون را ممکن می سازد. وقتی زمینه پیشنهادی است، این ارزیابی باید با اندازه‌گیری‌های دیگر، به‌ویژه سنجش‌های هورمونی تکمیل شود، که تشخیص پوکی استخوان ثانویه را ممکن می‌سازد، یعنی به بیماری دیگری وابسته است. این وضعیت در مردانی که تقریباً ۵۰ درصد پوکی استخوان در آنها ثانویه است، شایع است.

در نهایت، اکنون نشانگرهای بسیار خاصی از فعالیت سلول های استخوانی (استئوبلاست ها و استئوکلاست ها) وجود دارد که می توانند در خون یا ادرار اندازه گیری شوند.

پوکی استخوان لگن

پوکی استخوان لگن

علائم رادیولوژیکی

در پوکی استخوان لگن شکستگی پس از یائسگی، بدشکلی‌های بدن مهره‌ها ایجاد می‌شود که باعث حفظ ستون فقرات گردنی و پشتی فوقانی می‌شود.
شکستگی های نارسایی استخوان در سایر نقاط مانند دنده ها یا متاتارس ها معمولاً در رادیوگرافی استاندارد در مرحله حاد قابل مشاهده نیستند. تشخیص مثبت این شکستگی ها را می توان با اسکن استخوان یا سایر تکنیک های تصویربرداری مانند MRI انجام داد. پس از چند روز، نواری از تراکم استخوان در تصاویر استاندارد اشعه ایکس ظاهر می شود که منعکس کننده تشکیل پینه است. این خط متراکم عرضی نسبت به ترابکول های استخوانی است.

در صورت عدم وجود شکستگی، پوکی استخوان با شفافیت بیش از حد استخوان و نازک شدن قشر مغز مشخص می شود. با این حال، این شفافیت بیش از حد تنها در یک عکس اشعه ایکس ساده زمانی قابل مشاهده است که از دست دادن استخوان شدید باشد (حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد). بنابراین علامت مفیدی برای تشخیص زودهنگام پوکی استخوان نیست. علاوه بر این، بسیاری از موارد مثبت کاذب در مورد شفافیت استخوان وجود دارد که با تنظیم ثابت های رادیوگرافی مرتبط است.

علائم تراکم سنجی

تراکم سنجی استخوان اندازه گیری تراکم مواد معدنی سطحی را که بر حسب گرم بر سانتی متر مربع بیان می شود، امکان پذیر می سازد که بازتابی عالی از توده استخوانی است. این تکنیک ساده تکرارپذیری و دقت عالی را با ایمنی مجازی ترکیب می‌کند زیرا تابش کمتر از اشعه ایکس قفسه سینه است. تراکم معدنی استخوان (BMD) معمولاً در ستون فقرات کمری و گردن فمور اندازه گیری می شود. محدودیت اصلی این معاینه مربوط به آرتیفکت های ناشی از استئوآرتریت ستون فقرات یا کلسیفیکاسیون های عروقی است که بر روی ناحیه اندازه گیری شده بیرون می زند. در افراد مسن، به ویژه پس از ۷۵ سال، اندازه گیری در سطح ستون فقرات کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که اندازه گیری هایی که در گردن فمور انجام می شود قابل اعتماد باقی می مانند.

اگر تراکم معدنی استخوان (BMD) او حداقل ۲.۵ انحراف استاندارد کمتر از BMD گروهی از افراد جوان (۲۰ تا ۳۰ سال) از همان جنس (امتیاز T) باشد، به عنوان پوکی استخوان تعریف می شود.

هنگامی که اندازه گیری تکرار می شود، به عنوان مثال برای نظارت بر درمان، به طور گسترده ای توصیه می شود که آن را با همان دستگاه، حداقل در دستگاهی با همان مارک تکرار کنید.

شکستگی مچ دست: سیگنال هشدار

افراد در هنگام ضربه جزئی یا سقوط معمولی از ارتفاع مچ دست خود را می شکنند.
شکستگی مچ دست بعد از ۵۰ سالگی نشان دهنده تشخیص زودهنگام پوکی استخوان از هر ۱۰ بار است. پانزده سال قبل از شکستگی ستون فقرات و لگن، که ناتوان کننده تر است، می شود.

اولین سیگنال هشدار دهنده، شکستگی مچ دست است که اغلب در حدود سن ۶۰ سالگی اتفاق می افتد و در موارد خاص می تواند مسئول عوارض بعدی مانند گزگز، درد، روماتیسم، سندرم تونل کارپال یا حتی تغییر شکل باشد.

شکستگی‌های مهره‌ها معمولاً به دنبال آن می‌آیند (ما اغلب از “فشرده شدن مهره‌ها” صحبت می‌کنیم)، که نه تنها باعث کاهش اندازه و تغییر شکل ستون می‌شود، بلکه باعث درد – شدید یا مزمن – در امتداد ستون فقرات، نفخ شکم می‌شود.

شکستگی گردن استخوان ران به طور متوسط ​​در سن ۸۰ سالگی اتفاق می افتد. عواقب آن می تواند چشمگیر باشد به طوری که ۲۰ تا ۲۵ درصد موارد در سال بعد از بین می روند و تقریباً ۵۰ درصد موارد از دست دادن استقلال خود را نشان می دهند.

به طور کلی، عواقب شکستگی ناشی از پوکی استخوان لگن دشوارتر از شکستگی های تروماتیک است که در بزرگسالی رخ می دهد. ما از شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ۷۰ سالگی مانند شکستگی هایی که در ۲۰ سالگی در سقوط اسکی رخ می دهد بهبود نمی یابند.

پوکی استخوان لگن

پوکی استخوان لگن

شرکت پرستاری در کرج

شرکت تندرست با بیش از ۱۲ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار کودک در کرج، پرستار در کرج و در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت تندرست درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم تندرست جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی تندرست توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت تندرست توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه تندرست انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

پست قبلی

فشار خون نرمال

پست بعدی

ویتامین B در چه غذاهایی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس