لیست غذا برای سالمندان

لیست غذا برای سالمندان

لیست غذا برای سالمند، یک موضوع پر اهمیت میتواند برای خوانواده هایی باشد که از افراد سالمند در منزل مراقبت میکنند، با افزایش سن و مشکلاتی که در سنین بالا در سیستم بدن رخ میدهد بهتر است که منوی غذایی سالمندان کمی فرق داشته باشد و رعایت ها در آن بیشتر شود، این مقاله توسط شرکت تندرست آماده شده خدمات پرستاری در کرج با تخصص پرستار سالمند تهیه شده است، شما میتوانید برای کمک به سالمند در منزل خود از شرکت تندرست پرستار سالمند در کرج دریافت کنید، با کارشناسان ما در تماس باشید.

لیست غذا برای سالمندان

رژیم غذایی مناسب افراد سالمند ، یکی از نگرانی‌هایی که معمولاً در میان بزرگسالان و سالمندان وجود دارد، نوع تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی و ارتقاء سطح زندگی است. تغذیه مناسب در این سنین می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی افراد سالمند ، حفظ استقلال و کاهش خطر بیماری‌های مختلف کمک کند .

افراد سالمند نیازمند رژیم های غذایی مناسب هستند که بتواند نیازهای سلامتی و محتوای غذایی پربار آنها را تامین نماید. با پیشرفت سن، بدن تغییراتی را تجربه می‌کندو بدن آن ها در معرض انواع بیماری ها قرار میگیرد که برای جلوگیری از این موارد باید تغییراتی در عادات غذایی افراد سالمند ایجاد شود تا بدن آنان بتواند با دریافت مواد ضروری بدنی سالم داشته باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی صحیح می‌تواند در خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن نظیر بیماری قلبی وعروقی، بیماری‌های دمانس و آرتروز کمک کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. کمبود مواد مغذی در سالمندان منجر به کاهش وزن، ضعف عضلانی، کاهش توانایی کارکردی و نقص عملکرد سیستم ایمنی شود. در نتیجه، رعایت یک رژیم غذایی تعادل‌دار و کافی برای سالمندان بسیار حائز اهمیت است.که این یکی از مواردی است که پرستاران افراد سالمند باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

لیست غذا برای سالمندان

لیست غذا برای سالمندان

نقش پروتئین در رژیم غذا برای سالمندان

یکی از مواد مغذی که برای افراد سالمند بسیار مهم است، پروتئین است. پروتئین در ساخت و نگهداری عضلات نقش دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به ضعف عضلانی شود. افراد سالمند بهطور معمول نیازمند یک سطح بالای پروتئین هستند تا بتوانند عضلات خود را حفظ کنند. پروتئین‌های حیوانی مانند: ماهی، مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز، و پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا، نخود و نان سبوسدار منابعی عالی برای تامین پروتئین در رژیم غذایی افراد سالمند هستند.

ماهی:

یکی از بهترین منابع پروتئین برای سالمندان است. ماهی مخصوصاً ماهی‌های چرب مانند سردماهی، قزل‌آلا و ماهی ماکرل، اسیدهای چرب امگا-۳ را در ارتباط با متابولیسم و عملکرد سلول‌های عصبی تحریک می‌کند. همچنین، ماهی حاوی ویتامین D و کلسیم است که می‌تواند در حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند.

سبزیجات تازه:

مصرف روزانه سبزیجات تازه می‌تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش در سالمندان شده وهمچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی وبرای حفظ حافظه بسیار مفید است .سبزیجات منابع مغذی و عالی از فیبر و ویتامین‌های C و K هستند سبزیجات تاریک رنگ مانند اسفناج و کلم بروکلی همچنین حاوی فلوئیدها و مواد آنتی ‌اکسیدانی قوی‌تری هستند. توصیه می‌شود که افراد سالمند روزانه حداقل ۵ پرتقال، سیب، هلو یا هر نوع میوه دیگر مصرف کنند و همچنین سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، هویج و برگ سبز را به میزان کافی در لیست غذا برای سالمندان خود قرار دهند. دیگر مواد مغذی که باید در برنامه غذایی این عزیزان قرار بگیرد و تا حدود زیادی نقش مهمی در لیست غذا مناسب برای افراد سالمند دارد، دانه‌ها و غلات ها هستند. دانه‌ها و غلات سرشار از فیبر و کربوهیدرات هستند و می‌توانند به افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد گوارش کمک کنند.

افراد سالمند می‌توانند از نان کامل، برنج قهوه‌ای، ماکارانی، جو و غلات که دارای فیبر بوده و قابل تجزیه آسان می باشند و به منبع انرژی آنان کمک شایانی می کند را در لیست غذا برای سالمندان خود قرار دهند. علاوه بر مواد مغذی اصلی، کلسیم و ویتامین D نیز برای افراد سالمند بسیار حائز اهمیت است. کلسیم کمک می‌کند استخوان‌ها قوی بمانند و ویتامین D جذب کلسیم را افزایش می‌دهد. مصرف محصولات لبنی مانند ماست، پنیر و دوغ که یک منبع عالی پروتئین می باشد می‌تواند به تأمین کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی کمک کند. همچنینباید این موضوع را در نظر داشته باشید که برای ناشتایی روزانه صبحگاهی حتما از مواد غنی از ویتامین D استفاده کنید.

لیست غذا برای سالمندان

لیست غذا برای سالمندان

روغن ها در لیست غذایی سالمندان

گروه دیگری از مواد های مصرفی مغذی سالمندان که پرستاران(پرستار درکرج) آنها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند روغن ها هستند، روغن‌های نباتی و روغن‌هایی مانند روغن زیتون و روغن کانولا حاوی چربی‌های ناسالم مانند چربی‌های بالا هستند و سلامت افراد سالمند را به خطر می اندازند که برای جایگزین این روغن ها میتوان از روغن سویا که یک خاصیت منحصر به فرد دارد و آن کاهش دادن خطر ابتلاء سالمندان به بیماری آلزایمر است را کاهش می دهد .

همچنین مزیت دیگر استفاده از روغن سویا این است که عملکرد مغزو اعصاب را بهبود میبخشد .مصرف روغن سویا برای افراد سالمند گیاهخوار بلامانع بوده و مشکلی ایجاد نمیکند. دیگر روغن مصرفی مناسب برای این دسته از افراد روغن بذر کتان می باشد که ایمنی بدن افراد سالمند را تقویت میکند .روغن کنجد نیز یکی از سالم ترین روغن هاست و برای کاهش فشار خون ،استرس و افسردگی مفید است.

 

روزانه ۸ لیوان آب در لیست غذا سالمندان

در نهایت، تأمین آب کافی برای بدن افراد سالمند نیز اهمیت زیادی دارد. آب کمک می‌کند تاکلیه ها به خوبی کار کرده وآنها را دچار مشکل نکند همچنین از شدت تشنج‌ها ، کاهش قدرت حافظه و سایر علائم ناشایست دیگری که ممکن است در افراد سالمند رخ دهد، جلوگیری شود. توصیه می‌شود افراد سالمند روزانه حداقل ۸ لیوان آب مصرف کنند.البته باید در نظر داشت بدن هر فرد سالمند با دیگری متفاوت است و باید این مقدار آب با توجه به میل فرد سالمند و توانایی بدن او مصرف شود .گاهی مصرف بی رویه باعث ناراحتی های شکمی شده و فرد را با مشکل رو به رو میکند .

با داشتن پرستار سالمند در کرج ،خیال خود را از بابت رژیم غذایی او راحت کنید چرا که پرستار مراقب از افراد سالمند با آگاهی کامل و با مشورت پزشک تغذیه میتواند بهترین لیست غذا را برای افراد سالمند محیا کند . مراقب سالمند به خوبی از انجام کارهای ضروری سالمندان بر خواهد آمد و مواد ضروری برای حفظ بنیه افراد سالمند را محیا خواهد کرد .

(پرستار در کرج) میتواند با توجه به بیماری هایی که ممکن است افراد سالمند از آن رنج ببرند را به آن توجه کرده و غذایی مناسب (غذای بی نمک ،بدون روغن ) را برای آنها آماده کند . همچنین مراقبان سلامتی افراد سالمند باید این موضوع را در نظر داشته باشند که با توجه به بدن بیمار بهترین رژیم های غذایی را در لیست غذای آنها قرار دهند و با مواد غذایی دیگر که ضرری برای افراد سالمند ندارد به حفظ سیستم بدنی آنها کمک کند. در پایان، لازم به ذکر است که هر فرد به میزان متفاوتی نیاز به مواد مغذی خاص دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی سالمندان، با یک مشاور غذایی مشورت کنید

لیست غذا برای سالمندان

لیست غذا برای سالمندان

شرکت پرستاری در کرج

شرکت تندرست با بیش از ۱۲ سال سابقه درخشان دارای مجوزهای لازم و معتبر، آماده ارائه خدمات پرستار کودک در کرج، پرستار در کرج و در تمام نقاط کرج و استان البرز و مشاوره در زمینه استخدام پرستار میباشد. استخدام پرستار ها در هر ساعتی که مد نظر دارید. با افتخار حدود ۵۰% مشتریانی که روزانه با شرکت تندرست درخواست پرستار دارند از معرف ها هستند. تمام تلاش تیم تندرست جلب رضایت شما مشتری عزیز و معرفی تندرست توسط خود شما به کلیه شهروندان استان البرز میباشد. لازم به ذکر است که جذب کلیه نیروهای شرکت تندرست توسط خود مدیریت و آموزش چهارچوب ها و قوانین توسط مدیریت داخلی مجموعه تندرست انجام خواهد شد. پس با اطمینان خاطر عزیزان خود را به ما بسپارید.

پست قبلی

حرف زدن سالمندان در خواب

پست بعدی

دیابت در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناس